Merkonderzoek
Gratis in 1 minuut je merk laten onderzoeken
Check beschikbaarheid van het merk
Voorkom merkinbreuk
Vermijd kostbare oppositieprocedures
Analyse haalbaarheid registratie
Zij gingen je voor...
Wat zijn de kosten van merkonderzoek?
Een orienterend merkonderzoek op basis van de uitkomst van het identieke onderzoek bieden we aan voor het tarief van € 175 euro.
Bij dit onderzoek checkt onze merkengemachtigde het merkenregister identieke en sterk vergelijkende merken die dezelfde of vergelijkbare producten of diensten leveren als jij. Daarbij krijg je een advies zodat we de risico’s op bezwaar kunnen verkleinen.
Als je een compleet beeld wilt van alle risico’s, dan kun je kiezen voor een uitgebreid merkonderzoek in de Benelux. Het tarief hiervoor is 495 euro.
Daarnaast kunnen we een onderzoek doen voor Centraal Europa waarbij de EU wordt gecheckt en uitgebreid onderzoek wordt gedaan in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannie en Spanje. De kosten hiervoor zijn 2650 euro.
De kosten voor internationaal merkonderzoek in 15 landen naar keuze bedragen 4000 euro.
Een wereldwijde (fonetisch) identieke screening kost 2500 euro.
Verkennend onderzoek
Benelux- 3 klassen
- Check merken
- Check handelsnamen
- Check domeinnamen
- Uitgebreide analyse
Verdiepend onderzoek
Benelux, EUTM en WIPO- 3 klassen
- Check merken
- Check handelsnamen
- Check domeinnamen
- Uitgebreide analyse
Uitgebreid onderzoek
Europese Unie- 3 klassen
- Check merken
- Check handelsnamen
- Check domeinnamen
- Focus op 5 jurisdicties
Ultiem onderzoek
Wereldwijd- 3 klassen
- Check merken
- Check handelsnamen
- Check domeinnamen
- 15 landen naar keuze
Wat je moet weten
Het identieke onderzoek kun je zelf uitvoeren als je kosten wilt besparen, maar dat is niet altijd aan te raden. Dit is geen preken voor eigen parochie. Ruim 10 procent van de merkregistraties wordt namelijk geweigerd, terwijl onze merkengemachtigden een score van nog geen 1 procent hebben. De reden dat registraties worden geweigerd komt voornamelijk doordat een merk te beschrijvend is of niet in de juiste klassen wordt ingediend. Daarnaast is in ongeveer 20% van de gevallen kans op een oppositieprocedure waarbij de houder van een ouder merk stelt dat jouw nieuwere merk inbreuk pleegt op zijn merkenrecht. Bijvoorbeeld omdat jouw merk teveel lijkt op het oudere merk. Uitgebreid merk onderzoek kan hierbij helpen. Dit zijn kostbare procedures die je wilt proberen te voorkomen.
Kun je bezwaar voorkomen met onderzoek?
Bezwaar voorkomen is de belangrijkste reden voor een onderzoek. Een dergelijke procedure kost veel geld en kan er toe leiden dat jouw merk niet kan worden geregistreerd.
Een uitgebreid onderzoek naar vergelijkbare namen verkleint de kans op bezwaar enorm. Daarnaast zorgt het exact bepalen van de klassen voor extra zekerheid.
Er is nooit een garantie af te geven dat je een bezwaar of oppositieprocedure kunt voorkomen, maar uitgebreid onderzoek helpt hierbij enorm.
Kun je weigering voorkomen met merkonderzoeken?
Veel merkregistraties worden geweigerd omdat de merknaam te beschrijvend is. Dit betekent eigenlijk dat te duidelijk is wat je gaat doen. Marketingtechnisch is het natuurlijk perfect om een bedrijf dezelfde naam te geven als jouw product of dienst, maar merkenrechtelijk gezien is dat niet zo. Jouw registratie zal dan namelijk geweigerd worden.
Dit betekent dat je de kosten die je hebt gemaakt kwijt bent. Weigering kan nooit helemaal worden voorkomen, maar een goed onderzoek door een officieel merkengemachtigde verkleint de kans op weigering bij ons meestal van 10 procent naar minder dan 1 procent van de aanvragen. Als je een merk wilt vastleggen dat lijkt op dat van een ander dan kan je der donder op zeggen dat een oppositieprocedure volgt.
De houder van dat oudere merk zal dan namelijk een oppositieprocedure starten. Dit kan veel geld kosten, maar gelukkig wordt er vaak snel geschikt zonder dat een oppositie nodig is.
Een officieel merkengemachtigde kan een onderzoek voor je doen zodat duidelijk is of jouw merk beschikbaar is en of er oudere merken zijn die op die van jou lijken. Een dergelijk onderzoek verkleint de kans op een oppositieprocedure enorm en zorgt er ook voor dat de kans op een succesvol bezwaar groter is als toch een oppositie dreigt.
Hoe werkt merkonderzoek?
Het onderzoek kent verschillende fasen en diepten, zo zijn er vijf soorten onderzoek. Oplopend naar mate van diepgang zijn dit:
- Handelsnaamonderzoek
- Identiek onderzoek
- Onderzoek naar vergelijkbare merken
- Gebruikersonderzoek
- Fonetische screening
Een merkonderzoek doen of laten doen kan essentieel zijn. We moeten bij het merkenonderzoek duidelijk onderscheid maken tussen het identieke onderzoek en vergelijkbare merken onderzoek.
Belangrijkste is het onderzoek waarbij vergelijkbare merken worden onderzocht en nauwkeurig de klassen worden bepaald. Dit speelt als vergelijkbare of dezelfde namen reeds geregistreerd zijn in jouw klasse. Wij kunnen dan aanvullend onderzoek doen om te voorkomen dat je tegen een kostbare bezwaarprocedure aanloopt.
Ook kun je een identiek merkonderzoek zelf doen door het merkenregister raad te plegen. In dat merkregister staan alle merken die geldig zijn in de Benelux. Je kan ook een onderzoek laten doen. Tijdens dat onderzoek wordt er breder onderzoek gedaan. Er wordt bijvoorbeeld gekeken of er derden oudere rechten hebben.