fbpx
wat is een merk

Wat is een merk?

Wat is een merk?

Een merk is een teken dat exclusief door één partij mag worden gebruikt ten behoeve van bepaalde handelsdoelen. De functie van een merk is het onderscheiden van de goederen en diensten van die onderneming van goederen en diensten die door anderen worden aangeboden. Dit noemen we ook wel een herkomstfunctie. Een sterk merk is van belang voor je onderneming en draagt bij aan de merkwaarde. Het is dus meer dan alleen een representatief woord of logo. Dat jouw merk grotendeels bepaalt hoe je met het publiek communiceert, is binnen de marketingwereld inmiddels de leidende gedachte. Er zijn verschillende soorten merken, zoals de merknaam, logo en bijzondere varianten als het positiemerk.

Een merk is meer dan alleen een visuele vormgeving

Een merk is een visuele vormgeving: een bepaald woord, een afbeelding of een combinatie daarvan aan de hand waarvan een consument een onderneming kan identificeren. Een merk is echter meer dan alleen dat. Het is eigenlijk een vertaling van alle facetten binnen een onderneming en een representatie van hoe je bij je doelgroep wilt overkomen. Een doelgroep kun je het beste omschrijven als een afgebakende groep mensen met karakteristieke overeenkomsten, waar in dit geval een merk zich op richt. Alvorens je een merk creëert, moet je dit dus helder in kaart hebben gebracht.

Een centrale functie binnen je lange termijnstrategie

Een merk is een bepalend onderdeel binnen de lange termijnstrategie van iedere onderneming. Je gebruikt het om je producten en/of diensten te promoten en om meer naamsbekendheid te krijgen. Zo trek je als het ware meer klanten naar je toe. Een merk zal je bedrijf en je aanbod ook een stuk herkenbaarder maken. Een merk is zo:

  • de visuele vertegenwoordiging van een bedrijf en een belangrijk onderdeel van de branding daarvan
  • een weergave van de perceptie van het publiek van een bedrijf

Het merk volgens marketeers en juristen

Het woord merk kan voor verschillende professionals een heel andere dekking hebben. Marketeers zien een merk als de klantbeleving: wat denken, voelen en ervaren klanten wanneer ze in aanraking komen met dit merk? Voor juristen is merk een juridisch begrip. In de striktste zin van het woord kan pas van een merk worden gesproken wanneer deze staat geregistreerd. Pas dan is ook merkbescherming mogelijk. Enkel geregistreerde merkhouders mogen het R teken ® bij hun producten plaatsen, alhoewel dit niet verplicht is.

Met jouw merk de juiste connectie met je doelgroep maken

Wanneer je ondernemer bent, vragen een hoop zaken om je aandacht. Marketing wordt door de meesten dan ook uit handen gegeven aan een marketingspecialist. Dit bespaart je een hoop tijd. Tijd die je kunt gebruiken voor zaken die met de core business van je onderneming te maken hebben. Marketingspecialisten zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op dit gebied en weten op welke manier je jouw doelgroep effectief kunt bereiken. Dankzij de juiste perspectieven zul je zo de juiste connectie met je doelgroep kunnen maken.

Merk en merkenrecht

In juridische zin is een merk pas sterk wanneer het onderscheidend vermogen heeft. Echter is dat nog niet genoeg; het merk moet ook in een merkenregister zijn opgenomen. Het onderscheidend vermogen is hiervoor overigens de belangrijkste voorwaarde. Zelfs wanneer je een sterk merk voert, kan deze zonder registratie niet worden beschermd tegen andere bedrijven die dezelfde of vergelijkbare goederen of diensten leveren en daarvoor jouw naam gebruiken. Praktisch gezien is er dan sprake van inbreuk, maar kun je daartegen niet optreden.

wat is een merk

Waar kun je een merk inschrijven?

Het inschrijven van je merk gebeurt bij een daarvoor bevoegde instantie. De meeste beginnende ondernemers kiezen ervoor hun producten en/of diensten eerst alleen binnen Nederland aan te bieden. Geldt dit voor jou ook, dan wend je je tot BOIP, ook wel BBIE genoemd: Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Wil je met dit merk direct starten met commerciële activiteiten in de rest van Europa? Dan geschiedt de inschrijving via EUIPO. Registratie voor merken die je ook buiten Europa wilt gebruiken, geschiedt via WIPO.

Merkregistratieprocedure

Merkbescherming aanvragen is meer dan alleen het invullen van een formulier en wachten op goedkeuring. Alvorens je merk in het register kan worden opgenomen, wordt het aan een strenge toetsing onderworpen. Zo start BOIP met het controleren van alle formele informatie en vervolgens een inhoudelijke controle. Doorloop je deze fases succesvol, dan publiceert men je merk in het handelsbulletin. Op dit datum gaat direct een oppositieperiode van twee maanden van start. Derden kunnen dan bezwaar maken tegen toekenning van je merk. Tegelijkertijd voert BOIP een inhoudelijke toetsing uit.

Optreden tegen inbreuk

Wanneer jouw merk eenmaal officieel geregistreerd is, betekent dit dat je ook kunt optreden tegen inbreuk. Bijvoorbeeld wanneer iemand namaakartikelen onder jouw naam verkoopt en zo jouw omzet, maar ook je goede naam ten negatieve beïnvloedt. Je kunt iemand sommeren hiermee te stoppen en als dit niets oplevert, juridische stappen ondernemen. Middels goede merkbewaking zorg je ervoor dat je direct op de hoogte bent van partijen die op jouw succes proberen mee te liften.