Wat is een klankmerk?
Een klankmerk zijn de geluiden die horen bij de producten of diensten van een organisatie waarbij het publiek door het horen van de klanken direct het merk kan onderscheiden van andere aanbieders.
Voorbeelden van klankmerken
Voorbeelden van klankmerken zijn reclamejingles zoals die van Haribo of de tune van Intel.
Naast deze reclame uitingen zijn bijvoorbeeld ook de brul van Tarzan een klankmerk. Opvallend is dat ook notenbalken kunnen worden ingediend om te registreren als klankmerk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Fur Elise.
Welke vereisten gelden bij een klankmerk?
Net als elk ander merk moeten klankmerken aan drie materiële vereisten voldoen, dit zijn:
- deugdelijkheid
- geoorloofdheid
- rechtmatigheid
Hierbij valt het onderscheidend vermogen waar elk merk aan moet voldoen onder deugdelijkheid. Als een merk geen onderscheidend vermogen heeft, betekent dit dat het publiek het merk niet kan onderscheiden van andere aanbieders of bij het horen van een geluid niet direct moet denken aan de organisatie die de producten of diensten aanbiedt.
Ook moet de omschrijving voldoende duidelijk zijn. Opvallend is dat de notenbalk van Fur Elise natuurlijk helder omschreven is, maar het lijkt lastiger te zeggen bij welk product of welke dienst dit geluid hoort.