fbpx

linguïstisch onderzoekLinguïstisch onderzoek

Inhoudsopgave

Een linguïstisch onderzoek is nodig als je met jouw merk de grens overgaat. Want in Nederland en wellicht de Benelux staat je merk als een huis. Maar betekent het over de grens wel hetzelfde als hier of hebben klanken en woorden die je in jouw merk gebruikt ineens een heel andere betekenis over de grens?

Wat is linguïstisch onderzoek?

Linguïstiek is taalkunde. Met dit onderzoek voorkom je een flater als je de grens over gaat met jouw bedrijf. Een linguïstisch onderzoek geeft de betekenissen weer van merken in verschillende talen. Op die manier wordt duidelijk of de betekenis van jouw merknaam of handelsnamen over de grens hetzelfde betekenen als hier. Of in ieder geval dat ze niet iets betekenen of niet klinken wat ervoor zorgt dat het zorgt voor merkafbreuk.

Waarom is linguïstisch onderzoek nodig?

Er kunnen hilarische voorbeelden worden gegeven van merken en handelsnamen waar dit bij is gebeurd. Leuk om te zien, maar niet altijd een voordeel als je in het buitenland serieus genomen wilt worden. Een degelijk onderzoek voorkomt dit omdat taalkundigen met kennis van de betreffende talen en culturen bekijken wat voor associaties een merk of handelsnaam in het buitenland oproept.