Hoe krijg je een product in de supermarkt
De werkwijze om je product in de supermarkt te krijgen
Je krijgt een product in de supermarkt door het volgen van een nauwkeurig stappenplan. Deze stappen zijn:
- Productontwikkeling en productie
- Merknaam onderzoeken en registreren
- Verpakking en branding
- Marktonderzoek
- Distributie en logistiek
- Contact met supermarkten
- Monsterlevering en productpresentatie
- Onderhandelingen en contracten
Als die stappen niet voldoende zijn voor je, ontdek je ook nog alternatieve manieren om jouw producten in de winkel te krijgen door slim na te denken over funnels, influencers en het denkproces van jouw potentiële klant voordat ze iets kopen. En ja, dat geldt ook als jouw product nieuw is en je dus vraag moet creëren.
Het proces om een door jou ontwikkeld product in de supermarkt te krijgen kan dus complex zijn. Dit is afhankelijk van meerdere factoren. Bijvoorbeeld om wat voor soort fast moving consumer goods (FMCG) het precies gaat en hoe hoog de concurrentie in het schap van de supermarkt is. Op gebied van brood, zuivelproducten, frisdranken, bier en snacks is de concurrentie gigantisch en dat maakt het lastiger voor je als dat jouw marktsegment is om in supermarkten te komen. Daarnaast speelt een rol waar de supermarkt gevestigd is en welke specifieke eisen de supermarkt daarom heeft. Een supermarkt gevestigd in de buurt van het strand heeft andere eisen dan eentje die gevestigd is in de binnenstad van Amsterdam.
Verderop delen we bekende voorbeelden van alternatieve manieren om in de supermarkt te komen met jouw product, maar met onderstaand stappenplan vergroot je de kans op succes al enorm:
- Productontwikkeling en productie: Zorg ervoor dat je product goed ontwikkeld is en voldoet aan alle wettelijke voorschriften en kwaliteitseisen. Zorg ook voor voldoende productiecapaciteit om aan de vraag van een supermarkt te kunnen voldoen.
- Merknaam onderzoeken en registreren: Nadat jouw product ontwikkeld is, moet je zeker stellen dat je naam en logo ook daadwerkelijk mag gebruiken zonder dat je onverhoopt kan worden aangesproken vanwege merkinbreuk. Hiervoor is het registreren van je merknaam essentieel. Pas nadat het merk is ingeschreven heb je namelijk deze zekerheid en supermarkten eisen dit. Zonder merkregistratie is een poging om in het schap te komen kansloos.
- Verpakking en branding: Zorg voor aantrekkelijke verpakking en branding voor je product. Een professionele uitstraling van je productverpakking kan helpen om de aandacht te trekken in de schappen van de supermarkt.Check ook welke kleuren veel gebruikt worden in het schap waar jouw producten komen en zorg dat je daarmee vloekt. Dan valt jouw verpakking beter op tussen alle dertien in dozijn.
- Marktonderzoek: Doe grondig marktonderzoek om te begrijpen waar jouw product in de supermarkt zou passen en wie je concurrenten zijn. Analyseer de huidige assortimenten in supermarkten en identificeer hoe jouw product zich onderscheidt.
- Distributie en logistiek: Ontwikkel een efficiënt distributie- en logistiek plan om je product naar de supermarkt te krijgen. Dit kan betrekking hebben op productlevering, voorraadbeheer en transport.
- Contact opnemen met supermarkten: Benader supermarkten met interesse om je product in hun assortiment op te nemen. Dit kan via hun website, via e-mail of telefonisch. Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent met informatie over je product, prijzen, distributie en andere relevante details.
- Monsterlevering en productpresentatie: Als een supermarkt interesse toont in je product, kunnen ze vragen om monsters van je product. Zorg ervoor dat je aantrekkelijke productverpakkingen hebt en dat de monsters representatief zijn voor je product. Dit kan helpen om je product te presenteren op een manier die aantrekkelijk is voor de supermarkt.
- Onderhandelingen en contracten: Als er interesse is vanuit de supermarkt, zullen er onderhandelingen plaatsvinden over prijzen, voorwaarden, schapruimte en andere afspraken. Zorg ervoor dat je goed op de hoogte bent van de kosten en voorwaarden van het plaatsen van je product in de supermarkt.
Als eenmaal je product in de supermarkt ligt, is het belangrijk om marketing- en promotie-inspanningen te doen om de verkoop te bevorderen. Dit kan onder andere in-store promoties, advertenties en digitale marketing omvatten.
Het proces om je eigen ontwikkelde product in de supermarkt te krijgen kan dus enorm uitdagend zijn en vereist geduld, doorzettingsvermogen en onderhandelingsvaardigheden. Het is belangrijk om zorgvuldig alle stappen te volgen en samen te werken met de supermarkt om de juiste afspraken te maken en aan hun vereisten te voldoen.
Alternatieve manieren om je product in de winkel te krijgen
Slimme manier om snel in supermarkten te komen met jouw producten kan zijn om te kiezen voor winkels van franchisenemers. Franchisenemers van een supermarkt hebben vaak enige mate van autonomie en beslissingsbevoegdheid om de producten te kiezen die ze willen verkopen in hun winkel. Dit kan uiteraard wel variëren afhankelijk van het specifieke franchisecontract en de afspraken die zijn gemaakt tussen de franchisenemer en de franchisegever, maar in sommige franchiseovereenkomsten hebben franchisenemers beperkte vrijheid om hun assortiment aan te passen aan de lokale marktvraag en klantbehoeften, binnen de algemene richtlijnen en merkstandaarden die zijn vastgesteld door de franchisegever. Dit kan betekenen dat franchisenemers zelf kunnen beslissen welke producten ze in hun supermarkt willen opnemen, mits ze voldoen aan bepaalde criteria of goedkeuring krijgen van de franchisegever.
Aan de andere kant kunnen er ook franchiseovereenkomsten zijn waarin de franchisegever meer controle heeft over het assortiment en de productkeuzes in de supermarkt van de franchisenemer. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij franchiseformules waarbij een strikt uniform assortiment wordt gehanteerd om consistentie en merkidentiteit te waarborgen in alle vestigingen van de franchiseketen. Dan wordt het lastiger voor je, maar als een franchisenemer meer ruimte heeft om zijn eigen assortiment te kiezen, dan kun je daar vast testen hoe de rotatiesnelheid van jouw producten is.
Afhankelijk van jouw branche gelden verschillende snelheden hiervoor. Het kan zijn dat je de rotatie targets haalt als je 2 of 3 verpakkingen per winkel per week verkoopt, maar dit kan ook een veelvoud hiervan zijn.
Als duidelijk is dat je jouw targets hebt behaald in een supermarkt van een franchisenemer (liefst eentje die meerdere vestigingen heeft) kan je die cijfers aanbieden bij de franchisegever om te laten zien dat ze het een kans moeten geven om jouw product in meer winkels aan te bieden.
Zijn er ook andere voorbeelden om mijn product in de supermarkt te krijgen?
Naast de reguliere stappen zijn er ook heel goede alternatieve manieren om je producten in de supermarkt te krijgen. Neem een voorbeeld aan UPFRONT, MAMA DELI en MAGIONI.
Manon van Essen van MAGIONI kon in het begin nauwelijks haar treinkaartje naar het hoofdkantoor van Albert Heijn betalen toen ze daar haar product mocht pitchen. Zij had een uniek concept van pizzabodems gemaakt van groente.
Anders ging het bij UPFRONT. Zij ergerden zich bijvoorbeeld aan de marketing achter voeding, wat vaak resulteert in oneerlijke claims of misleiding met afbeeldingen op verpakkingen. Daarom startten zij met eerlijke producten en zijn ze echt extreem open over alles. Van productiekosten, omzet, winst, uitgaven aan advertenties en claimen ze bovenal geen gekke dingen op hun verpakkingen. Die verpakkingen draaien eigenlijk alleen om de ingrediënten en de merknaam. De ingrediënten zijn ook nog eens niet weggestopt op de achterkant of zijkant van de verpakking met kleine letters, maar staan voorop. Wat oprecht is wint, is dan ook niet voor niets hun slogan.
Door van veel producten aan te geven in korte vlogs wat je wel en niet moest kopen in de supermarkt en door het opstellen van lijsten op hun website van de beste varianten binnen talloze productgroepen wisten zij een enorme schare fans te realiseren.
Zo werden ze dus eigenlijk een soort influencers, maar wel met een sterke productlijn. Niet andersom. Zo zijn er ook influencers die uiteindelijk besluiten om dat uit te buiten door producten onder hun naam te gaan aanbieden, maar dat is vaak een hype en supermarkten staan daar niet om te springen.
Upfront was kritisch op talloze producten in de supermarkt, maar langzaam viel ook op dat ze vaak producten in de Albert Heijn beoordeelden. Bewust of onbewust, maar hierdoor speelden ze zich zeker in de kijker van deze grootgrutter.
Neem daarnaast de enorme hoeveelheid volgers die ze hebben om social media en daarmee was de weg vrij om eens met de appie te gaan praten over de mogelijkheden. Al snel kwamen ze in het schap, maar dat bracht natuurlijk ook logistieke problemen met zich mee. Lege schappen konden niet snel genoeg worden bijgevuld. Luxe positie misschien, maar ook niet iets wat supermarkten graag doen: Nee verkopen.
Aan welke voorwaarden moet je voldoen?
Om met een product in een supermarktschap te komen, moeten fabrikanten doorgaans aan bepaalde voorwaarden voldoen. Hoewel de exacte vereisten kunnen variëren afhankelijk van de supermarkt en de locatie, zijn hier enkele algemene voorwaarden:
- Productkwaliteit en veiligheid: Het product moet voldoen aan de geldende wettelijke voorschriften en normen voor voedselveiligheid, kwaliteit en labeling. Dit kan onder andere betrekking hebben op de samenstelling, houdbaarheid, verpakking en etikettering van het product.
- Wet- en regelgeving: Fabrikanten moeten voldoen aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van voedselproductie, -verpakking en -etikettering. Dit kan onder andere omvatten: voedselveiligheidsvoorschriften, handelsnormen, allergeneninformatie, land van herkomst etikettering, biologische certificering en andere relevante wetten en voorschriften.
- Verpakkingsvereisten: De verpakking van het product moet voldoen aan de specifieke vereisten van de supermarkt, zoals de grootte, vorm, materiaal en branding. Dit kan variëren afhankelijk van de schappen en de marketingstrategieën van de supermarkt.
- Prijs en winstmarges: Fabrikanten moeten rekening houden met de prijsstelling en winstmarges van het product om aantrekkelijk te zijn voor de supermarkt. Dit omvat het bepalen van een prijsniveau dat concurrerend is in de markt, terwijl het nog steeds voldoende marge biedt voor de supermarkt om winst te maken.
- Volume en leveringscapaciteit: Fabrikanten moeten in staat zijn om voldoende volumes van het product te produceren en te leveren om aan de vraag van de supermarkt te voldoen. Dit omvat het hebben van de nodige productiecapaciteit, logistieke capaciteit en betrouwbaarheid in de leveringsketen om consistent te kunnen leveren aan de supermarkt.
- Marketing en branding: Een aantrekkelijke branding en marketing van het product kan ook belangrijk zijn om de aandacht van de supermarkt en consumenten te trekken. Dit omvat het hebben van aantrekkelijke verpakkingen, een duidelijke merkidentiteit, marketingmaterialen en promotionele activiteiten om het product te ondersteunen.
Het is belangrijk op te merken dat de exacte voorwaarden kunnen verschillen afhankelijk van de supermarkt en de specifieke markt waarin het product wordt aangeboden. Fabrikanten moeten vaak samenwerken met de inkoopafdelingen van supermarkten en voldoen aan hun specifieke eisen om hun producten in de schappen van de supermarkt te krijgen.
Wat kost schapruimte in een supermarkt?
De kosten van schapruimte in een supermarkt kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals de locatie, grootte en populariteit van de supermarkt, de productcategorie en de duur van de overeenkomst. Over het algemeen zijn er twee veelvoorkomende benaderingen voor het bepalen van de kosten van schapruimte:
- Vergoeding op basis van huur: Sommige supermarkten verhuren schapruimte aan fabrikanten en leveranciers als een soort huurovereenkomst. De kosten worden meestal bepaald op basis van de grootte en locatie van de schapruimte, en kunnen variëren afhankelijk van de populariteit en drukte van de supermarkt. De huur kan vaak periodiek worden betaald, bijvoorbeeld maandelijks of jaarlijks.
- Vergoeding op basis van commissie of provisie: In sommige gevallen kunnen supermarkten een commissie of provisie vragen op basis van de verkopen van het product in de schapruimte. Dit betekent dat de fabrikant een percentage van de omzet of winst van het product afstaat aan de supermarkt. De hoogte van de commissie of provisie kan variëren afhankelijk van de onderhandelingen en de specifieke afspraken tussen de fabrikant en de supermarkt. Dit heeft wat weg van verkopen onder consignatie.
Het is belangrijk op te merken dat de kosten van schapruimte in een supermarkt vaak slechts een van de vele kosten en overwegingen zijn waarmee fabrikanten te maken hebben met het op de markt brengen van hun producten. Andere kosten kunnen onder meer productie, verpakking, marketing, distributie en naleving van wettelijke voorschriften zijn. Het is van cruciaal belang om grondig marktonderzoek te doen en onderhandelingen te voeren met supermarkten om de kosten en voorwaarden van schapruimte te begrijpen voordat je besluit jouw product in een supermarkt te plaatsen.
Hoe krijg je je product in de Albert Heijn?
Om je product in de grootste supermarktketen van Nederland te krijgen, Albert Heijn, volg je eigenlijk dezelfde stappen als voor elke supermarkt geldt. In het verleden bood Albert Heijn wel opties om bij hen binnen te komen via de product pitch en het startup schap.
Daarnaast is Albert Heijn heel erg vatbaar voor producten van producenten die viral gaan of een grote, solide achterban hebben opgebouwd, omdat ze een goed verhaal hebben en duidelijk vernieuwend zijn, zoals UPFRONT.
Hoe krijg ik mijn product in de Jumbo?
In het verleden bood Jumbo het InnovatieLab aan voor producten die mogelijk een plekje in het schap zouden kunnen verdienen, maar hier lijken ze mee te zijn gestopt.
Het Jumbo Innovatie Lab organiseerde meerdere edities per jaar, elk met een ander thema. Uit de eerste editie zijn diverse innovatieve producten voortgekomen, zoals pompoen- en wortelballetjes en dadels. Leveranciers en productontwikkelaars hebben de mogelijkheid om meerdere productideeën in te sturen. Een team van specialisten van Jumbo beoordeelt alle inzendingen en bepaalt of het product een plekje verdient in de schappen van Jumbo. Indien geselecteerd, krijgen de leveranciers de kans om hun product te presenteren aan een expertpanel en enkele klanten van Jumbo. Als zij enthousiast waren, werd er in overleg met de assortimentsmanager en de leverancier een plan gemaakt om het product zo snel mogelijk te lanceren in de Jumbo-winkels.
Hoe voorkom je dat jouw product uit de supermarktschappen verdwijnt?
Het behouden van schapruimte in supermarkten kan een uitdaging zijn vanwege de competitieve aard van de retailmarkt. Hier zijn enkele tips om te voorkomen dat jouw product uit de supermarktschappen verdwijnt:
Klantgerichtheid is essentieel. Zorg ervoor dat je product aansluit bij de behoeften en wensen van de klanten. Biedt een product dat kwaliteit, waarde, smaak en/of functionaliteit biedt die de klanten aanspreekt en aansluit bij hun verwachtingen.
Prijsstelling is ook belangrijk. Houd rekening met de prijsstelling van je product. Zorg dat de prijs concurrerend is ten opzichte van vergelijkbare producten in de markt en dat het een goede prijs-kwaliteitverhouding biedt voor de klanten.
De kwaliteit en betrouwbaarheid van je product zijn cruciaal. Zorg dat je product consistent van hoge kwaliteit is en voldoet aan de wettelijke eisen en voedselveiligheidsnormen. Betrouwbaarheid in de levering van je product is ook belangrijk om de schapbeschikbaarheid te waarborgen.
Ondersteun de verkoop van je product met effectieve marketing en promotieactiviteiten. Dit kan onder andere bestaan uit instore promoties, online marketing, merkactivaties en andere vormen van marketingcommunicatie om de bekendheid en vraag naar je product te vergroten.
Bouw een sterke relatie op met de supermarkt waarin je product wordt verkocht. Onderhoud regelmatig contact met de assortimentsmanager of andere relevante contactpersonen binnen de supermarkt om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en om samen te werken aan de promotie en beschikbaarheid van je product.
Blijf innoveren en zorg ervoor dat je product relevant blijft voor de markt. Houd trends en ontwikkelingen in de gaten en pas je product aan indien nodig om de interesse en vraag van de consumenten te behouden.
Maak gebruik van data en inzichten om te begrijpen hoe je product presteert in de supermarkt en om beslissingen te nemen op basis van feitelijke informatie. Analyseer bijvoorbeeld verkoopgegevens, marktonderzoek en consumenten feedback om inzicht te krijgen in de prestaties van je product en om eventuele verbeteringen door te voeren.
Door aandacht te besteden aan bovengenoemde factoren en proactief te blijven samenwerken met de supermarkt en de klanten, kun je de kans vergroten dat jouw product in de supermarktschappen blijft en succesvol blijft in de competitieve markt van de detailhandel.
Hoe zorg je ervoor dat jouw product in meer supermarkten komt te liggen?
Grote supermarkten hanteren over het algemeen een zogenoemde rotatie target. Bijvoorbeeld Albert Heijn maakt hier gebruik van. Hierbij houden ze bij hoeveel schapruimte jouw producten innemen, welk soort FMCG het betreft en via een bepaalde formule of algoritme wordt dan berekend hoeveel verpakkingen je per week per winkel moet verkopen om de rotatie targets te behalen.
Behaal je deze targets of scoor je juist boven verwachting, dan krijg je na een testperiode in enkele winkels over het algemeen de kans om uit te rollen naar meer vestigingen van de betreffende supermarktketen.
Maar hiervoor heb je slimme marketing nodig. Alleen duur adverteren op tv is niet zo heel fijn als jouw merk nog niet super groot is.
Tip die je niet mag missen!
Kijk of je hoger in de funnel al aandacht kan trekken voor jouw product. Creëer je eigen vraag. Klinkt ingewikkeld. Is het ook. Nee valt mee, maar je moet wel even creatief nadenken over wat bij jou past.
Zit je in de voedingsbranche? Zorg er dan voor dat je recepten deelt waar jouw product bij gebruikt wordt. Regel dat jouw recepten online vindbaar worden of maak hiervoor afspraken met influencers die relevant zijn voor jouw branche.
Zij hebben vaak een gigantisch bereik, kosten daardoor relatief weinig geld om in te zetten en het grote voordeel is ook dat ze positieve invloed hebben op de beoordeling die het algoritme van bijvoorbeeld TikTok en Instagram jouw bedrijfsprofiel geven.
Je krijgt meer volgers, meer likes op video’s, wordt meer gedeeld en stijgt dus in waarde binnen dergelijke social media, waardoor je vaker getoond gaat worden.
Kijkers van de video zien jouw product, kopen het bij de supermarkt en zorgen er dus voor dat jouw rotatiesnelheid omhoog gaat. Vinden Albert Heijn en Jumbo fijn en jij dus ook.