Bron logo’s: bol.com
TIP voor je gaat verkopen!
Voor je gaat verkopen op bol is het essentieel dat je jouw merk registreert. Dit doe je door te checken of het beschikbaar is voor de producten die je gaat verkopen en het vervolgens als merk te registreren.
Hoe lastig het ook is voor verkooppartners van Bol om vooraf te bepalen welke producten je gaat verkopen, toch moet je het merk registreren voor de producten die je levert anders wordt het in de ogen van bol geen correct geregistreerd merk en heb je er niks aan. Geen paniek, verderop lees je welke producten het beste verkocht worden op bol.com, zodat je kunt bepalen welke klassen voor jou nodig zijn.
Wat leer je nog meer in dit artikel?
Werkelijk het allerbelangrijkste van verkopen op bol.com is winst maken en opschalen. Maar dat kan je eigenlijk alleen realiseren als je ook weet hoe je dat doet en wat de weg daarnaartoe is.
Daarom laten we je zien waar jouw merk aan moet voldoen, zodat Bol.com je listing niet verwijdert of op merkloos zet. Op die manier kun je copycats tegengaan en zelf meer verdienen aan goedlopende producten. Daarover lees je onder de video meer.
Een groot publiek bereiken met het verkopen via Bol.com
Wat in 1999 begon als online boekenwinkel, groeide in slechts enkele jaren uit tot de allergrootste webshop van Nederland. Vandaag de dag worden er meer dan 34 miljoen verschillende artikelen via het platform verkocht. Daaronder vallen ook de producten van de inmiddels bijna 50.000 verkooppartners. Met ruim twaalf miljoen actieve klanten in Nederland en België is het verkopen via Bol.com dan ook een aantrekkelijke overweging. Door je producten op het platform aan te bieden, bereik je een zeer breed publiek.
Jouw verkopen nog sneller laten groeien
Door met Bol.com samen te werken kun je jouw eigen onderneming nog sneller laten groeien. Als verkooppartner bied je jouw eigen producten op het platform aan en kan Bol.com je ondersteunen met zijn logistieke diensten. Prettig voor jou, maar ook voor de klant, die zo te allen tijde op een soepele afhandeling kan rekenen. Het verkopen op Bol.com betreft dus het aanbieden van je eigen artikelen en is iets anders dan dropshipping. Dropshipping is een formule waarbij je producten aan klanten aanbiedt die je zelf niet op voorraad hebt.
Wat heb je nodig om artikelen op Bol.com te verkopen?
Alhoewel eigenlijk iedereen wel producten kan verkopen via Bol.com, kun je niet zomaar een account aanmaken en je artikelen gaan aanbieden. Er worden door het platform wel enkele voorwaarden gesteld. Een van die voorwaarden is dat je een KvK-nummer hebt. Wanneer je start met je verkopen, maak je namelijk omzet en hierover moet je belasting betalen. Daarnaast dien je over een BTW-nummer te beschikken. Dit is een omzetbelastingnummer die uniek is voor zzp’ers en eenmanszaken. Voor particulieren is zakelijk verkopen via Bol.com dus niet mogelijk. Tot slot is een merkregistratie essentieel. Zonder een geregistreerd merk weet je nooit zeker of je de naam en het logo mag gebruiken en je niet onverhoopt merkinbreuk pleegt.
Ook eist bol.com voor veel producten een registratie en kan je niet optreden tegen anderen die merkinbreuk plegen als je dit niet hebt. En inbreuk en vervelend kopieergedrag door andere verkopers is op bol.com helaas aan de orde van de dag. Dit maakt bescherming van je merk dan ook eigenlijk onmisbaar.
Voorkom copycats en merkinbreuk
Als je gaat verkopen op bol, dan kan je vroeg of laat verwachten dat andere partijen je kopieren of zelf inbreuk plegen door dezelfde producten te gaan verkopen. Dat moet je niet willen. Hier kun je niets tegen doen, tenzij je jouw merk registreert, maar lastige aan verkopen via Bol is dat je vooraf vaak niet weet welke producten je gaat aanbieden. Die zijn namelijk afhankelijk van wat goed loopt en wat niet.
Veel e-commerce verkopers geven daarom aan dat ze alles verkopen op gebied van huis-, tuin- en keukenartikelen. Of ze zeggen dat ze “accessoires” verkopen. Merkenrechtelijk zijn accessoires alleen niets. Gaat het om tassen, wieldoppen, autospiegels, kleedjes of bijvoorbeeld sieraden? En huis-, tuin- en keukenartikelen? Zijn dat stofzuigers, waterstofzuigers, blenders, theedoeken, tuinmeubelen of bijvoorbeeld messen, snijmachines, kook- en eetgerei?
Om te voorkomen dat Bol jouw listing verwijderd of op merkloos zet, is het essentieel dat de beschermingsomvang van jouw merkregistratie wordt geoptimaliseerd.
Daarom hebben wij onderzoek gedaan onder bol.commers, merkregistraties van verkopers en op het platform zelf met de nodige tools. Hierdoor is helder geworden wat de populairste producten op bol.com zijn.
Aan de hand van die lijst kun je bepalen welke klassen je nodig hebt voor registratie en of je ze allemaal neemt of maar een selectie ervan:
Klasse 3 – Persoonlijke verzorging, cosmetica, geuren en geurstokjes
Klasse 4 – Kaarsen, geurkaarsen
Klasse 5 – Voedingssupplementen
Klasse 7 – Elektrische gereedschappen (ook stofzuigers, blenders en tondeuses)
Klasse 8 – Handbediende gereedschappen
Klasse 9 – Elektrische apparaten (smartwatches, GPS, telefoon, computers, tablets)
Klasse 10 – Massageapparaten (hieronder vallen ook seksspeeltjes als vibrators)
Klasse 11 – Verlichting, verwarming en koeling zoals mobiele airco’s
Klasse 14 – Sieraden (en ook analoge horloges)
Klasse 16 – Kantoorbenodigdheden
Klasse 18 – Tassen en producten van leer
Klasse 20 – Meubelen (ook voor in de tuin, maar ook producten als kussens, bedden en beddengoed)
Klasse 21 – Gerei en vaatwerk voor de huishouding of de keuken
Klasse 22 – Touwen, netten en zeilen
Klasse 24 – Textiel als badlakens en dekbedovertrekken
Klasse 25 – Kleding (ook sportkleding)
Klasse 26 – Kant en borduurwerk, maar ook haarspelden en pruiken
Klasse 28 – Speelgoed, sportartikelen, sportuitrustingen (geen sportkleding)
Klasse 35 – Algemene verkoopdiensten
Merkregistratie
Omdat je als enige de verkooprechten op een product bezit, kun je juridisch optreden tegen partijen die inbreuk maken om op jouw succes mee te liften. De voorwaarde is wel dat je je merk hebt laten registreren. Een registratie is meer dan alleen een inschrijving; je merk moet aan verschillende voorwaarden voldoen. Zo mag het niet te beschrijvend zijn en moet het een sterk onderscheidend vermogen hebben. Met andere woorden: je merk mag niet op andere merken lijken.
Het betaalmodel
Wil je gaan verkopen op Bol.com, dan is het belangrijk om te weten hoe het systeem van commissies en betalingen in elkaar zit. Wanneer een klant via het platform jouw artikel koopt, wordt de betaling aan Bol.com gedaan. Het platform betaalt jou vervolgens het betreffende bedrag uit. Daar wordt wel de bemiddelingsbijdrage van afgetrokken. Op elke eerste dag van de maand vind je de factuur van al je bestellingen en retourneringen in je verkoopaccount.
Hoeveel commissie betaal je aan het platform?
Hoe hoog de commissie is die je voor het verkopen op Bol.com moet afdragen, is afhankelijk van welke producten je verkoopt. De commissie die je afdraagt bestaat uit twee delen: een vast bedrag per product én een bepaald percentage van de verkoopprijs. Per productcategorie kunnen deze bedragen sterk verschillen. Voor de vaste commissie geldt dat dit voor producten tot tien euro €0,20 is, voor producten tussen de tien en twintig euro is dit €0,40 cent en voor producten die duurder zijn dan twintig euro geldt een vast tarief. Bol.com heeft hiervoor een handige tool ontwikkeld.
Is het verkopen via Bol.com per definitie succesvol?
Zoals al even genoemd, bereik je met het verkopen op Bol.com een zeer groot publiek. Personen die jouw website anders wellicht niet zouden hebben gevonden, zien nu jouw producten verschijnen tijdens hun online zoektocht. Zeker gezien het feit dat steeds meer mensen direct naar Bol.com gaan en zoekmachines als Google overslaan, is het belangrijk om jouw artikelen op het platform aan te bieden. Maar net als jij doen natuurlijk vele anderen dat ook. Daarom is het extra belangrijk om in die menigte op te vallen. Het succes van je verkoopaccount op Bol.com hangt daarnaast ook af van het type producten dat je aanbiedt. Elektronica is populair, maar daar zijn dan ook wel extreem veel aanbieders van.
White label en private label
Op Bol.com vind je van alles: producten van wereldwijd bekende merken, door kleine ondernemers zelfontworpen artikelen én white en private labels. Het aantal producten dat binnen die laatste twee categorieën valt, is de laatste jaren explosief gestegen. Een white label product is een product dat door iedereen bij een fabrikant kan worden ingekocht. Je verkoopt het daarna onder je eigen label, alsof het jouw product is. Een private label wordt aan slechts één partij verkocht die daar zijn naam op mag zetten. Je hebt dan ook meer inspraak in zaken als ontwerp en samenstelling.
Unieke producten onder een private label verkopen
Volgens velen is het verkopen op Bol.com voor nieuwe ondernemers het meest succesvol wanneer zij een private label product aanbieden, oftewel bij een producent ingekochte producten die van jouw eigen merknaam en/of logo zijn voorzien. Zo maak je een product dus wel uniek en zal het voor concurrenten moeilijker zijn om hetzelfde aan te bieden. Dit betekent dat je onderscheidend vermogen creëert, wat belangrijk is voor je huidige, maar ook toekomstige positie op de markt. Ook heb je als enige de verkooprechten van het betreffende product. Dat is bij een white label niet zo.
De kwaliteit van je ingekochte producten
Ook leveranciers zijn maar wat enthousiast over ondernemers die hun producten op Bol.com willen verkopen onder een private label. Voor een producent betekent dit namelijk dat hij of zij een duurzame handelsrelatie met een klant kan opbouwen en dus op reguliere basis geld zal verdienen. De meeste ondernemers kiezen ervoor hun producten in China in te kopen. Websites als AliBaba maken dit kinderlijk eenvoudig. Wellicht overbodig om te zeggen, maar zorg ervoor dat je op kwaliteit niet inlevert. Laat je dus niet blind leiden door de verkoopprijs, want dan zul je de concurrentie niet te slim af kunnen zijn.
Wat kost het opzetten van een private label?
Omdat je de producten zelf rechtstreeks bij de leveranciers inkoopt, zul je kunnen profiteren van lagere inkoopkosten. Toch zal het in het begin een grote investering zijn, zowel in tijd als in geld. Behalve met de inkoopkosten heb je natuurlijk ook te maken met je registratie bij BOIP, kosten voor het vervaardigen van de verpakking en natuurlijk de branding. Zonder een goede brand identity zul je je niet voldoende van je concurrenten kunnen onderscheiden. Op de productverpakking moet een professionele foto komen te staan. Deze wil je natuurlijk ook online kunnen plaatsen. Al deze zaken laat je het liefst door professionals uitvoeren.
Je producten voorzien van EAN-nummers
Wat ook niet mag worden vergeten, is dat je jouw producten van unieke EAN-nummers, ook wel barcodes genoemd, moet voorzien. EAN is een Europees coderingssysteem. Elke EAN-code is gekoppeld aan een specifiek product. Bied je koffiebekers in drie verschillende kleuren aan? Dan beschikt elke kleur over zijn eigen code. De codes zijn vereist in zowel fysieke winkels als in webshops. Ze zorgen ervoor dat jouw producten van een specifiek kenmerk worden voorzien, wat het mogelijk maakt ze op een platform als Bol.com aan te bieden. EAN nummers kun je online kopen.
Alle voorwaarden op een rijtje
Wil je gaan verkopen op Bol.com, dan is de werkwijze na het lezen van dit artikel hopelijk iets duidelijker. Je kunt in ieder geval voorzichtig tot de conclusie komen dat het verkopen via dit platform wel degelijk mogelijk is, mits je aan diverse voorwaarden voldoet. Wanneer we deze op een rijtje zetten, zijn dit:
- een inschrijving bij de Kamer van Koophandel
- het laten registreren van je merk
- al je producten voorzien van een EAN-code
Bovendien stelt Bol.com nog enkele voorwaarden op het gebied van service. Zo moet je in staat zijn om je artikelen uiterlijk binnen acht werkdagen te kunnen leveren. Retourzendingen en annuleringsverzoeken moet je binnen 24 uur in behandeling nemen. Voldoe je hier niet aan, dan beïnvloedt dit je prestatiescore. Gebeurt dit vaker, dan kun je als verkooppartner van het platform worden verwijderd.
Hoe maak je het verkopen op Bol.com zo succesvol mogelijk?
Om van het verkopen op Bol.com een zo groot mogelijk succes te maken, ben je er met alleen een goed product nog niet. Je moet dit product ook tegen een zo scherp mogelijke prijs aanbieden om aantrekkelijker te worden dan je concurrenten. Natuurlijk moet je wel voldoende marge overhouden. Zorg voor goede productbeschrijvingen om de vindbaarheid nog verder te vergroten en meer vertrouwen bij klanten te wekken. Het liefst bied je producten aan waar veel vraag naar is, maar waar nog weinig aanbod in bestaat.
Productverzendingen
Je producten verzenden kan bij Bol.com op verschillende manieren. De meeste ondernemers laten ze voordelig verzenden via Bol.com. Je koopt dan verzendzegels met korting in en beheert je eigen voorraad. Je kunt er ook voor kiezen om de logistiek door Bol.com te laten verzorgen. Dit betekent dat jij de bestellingen klaarmaakt en dat een bezorger deze bij jou ophaalt en bij de klant aflevert. Tot slot is het mogelijk om alles aan Bol.com uit handen te geven, van opslag tot retourneringen.