HBO Max wordt Max
Inhoudsopgave
To the max
Omroep Max kan de naamswijziging van HBO Max naar MAX tegenhouden. Simpel. Ze hebben immers een mooie merkregistratie op de naam Max voor ongeveer alles wat met uitzenden te maken heeft en een merkregistratie is ijzersterk. Of er toch nog mogelijkheden zijn voor HBO ga jij nu ontdekken…
Wat speelt er?
HBO Max heeft aangekondigd per 2024 verder te willen gaan als Max. Zonder HBO ervoor dus. Het lijkt om een platform te gaan met aanbod van HBO en Discovery+.
Maar hoe zien ze dat voor zich dan? Dit kan namelijk best eens een heel lastig verhaal gaan worden.
In Nederland hebben we namelijk de bekende Omroep Max met mooie merkregistraties op het woord MAX. Dat gaat botsen. Kan haast niet anders.
Welke rechten heeft Omroep Max?
Nu is Omroep Max geen kleine speler in Nederland en staat het in de top van omroepen met de meeste leden, maar toch doet deze situatie denken aan David die Goliath gaat verslaan. Of in ieder geval het, in het merkenrecht zeer bekende, verhaal van de Zeeuwse snackbar Wendy’s die het al een jaar of dertig hamburgerketen Wendy’s uit de Verenigde Staten onmogelijk maakt om hier te beginnen.
Omroep Max heeft al merkregistraties op het woord Max vanaf 2002 en HBO Max pas vanaf 2019.
Wat nu?
Het zijn beide media kanalen, waarbij bij OMROEP MAX het laatste woord wel het meest onderscheidend is. Bij het nieuwe MAX (van HBO) zijn er geen andere elementen.
Beide partijen zijn mediakanalen voor audiovisuele content. Het is dus zeker niet uitgesloten dat er overlap zit in de mensen die OMROEP MAX opzoeken en dan bij MAX terechtkomen: je zou misschien zelfs kunnen stellen dat gezien de meer specifieke doelgroep van OMROEP MAX (50+) er verwacht kan worden dat deze mensen misschien iets minder “savvy” zijn en dat derhalve de kans op verwarring nog veel meer op de loer ligt.
Een en ander hangt wel af van hoe MAX zal worden aangeboden door HBO, en of zij (bijvoorbeeld) ook geleverd zullen worden bij tv-apparatuur in Nederlandse huizen.
Dit wordt spannend…
Maar het mooiste aan het hele verhaal is, dat Omroep Max geen merkregistratie heeft voor Omroep Max als geheel, maar echt op de naam MAX. Dat maakt dit verhaal nog net even wat smakelijker.
Van gedogen van partijen als HBO Max lijkt geen sprake te zijn, omdat Omroep Max alleen HBO Max als combinatie heeft toegestaan.
We kunnen niet zien of zij destijds bezwaar hebben gemaakt en er wellicht een overeenkomst is gesloten waarin partijen afspraken hebben gemaakt over het gebruik van het woord Max in de toekomst, maar als dat niet het geval is, lijkt van verwatering of gedogen ook nog niet echt sprake.
Tekst gaat verder onder de video…
via Wat moet HBO doen?
Contact opnemen met Jan Slagter. Of in ieder geval met het merkenbureau waar de merken geregistreerd zijn. Vriendschappelijke oplossing vinden, is natuurlijk veel fijner dan een hoop negatieve energie en dertig jaar procederen kan zomaar binnen het merkenrecht. Dat hebben we gezien bij Wendy’s.
Toch lijkt het er op dat Jan Slagter de plannen van HBO vooralsnog enorm kan dwarsbomen.
HBO kan nog proberen om te kijken of zij de merken van Omroep Max onderuit kan halen met een doorhalingsactie, maar gezien de richtlijnen voor onderscheidend vermogen in 2002 er heel anders uitzagen dan nu, is maar zeer de vraag of dat slaagt.
Ze kunnen ook gewoon een nieuwe merkaanvraag doen voor het woord Max. Eventueel met sterk onderscheidend beeldelement erbij, maar als Omroep Max wil waarborgen dat geen verwarring kan ontstaan en haar eigen twintig jaar oude rechten op het woord Max verwateren, is het toch verstandig als zij bezwaar maken tegen deze merkaanvragen.
Kans dat ze een dergelijk bezwaar winnen is groot, dus de veiligste route lijkt een onderlinge afspraak. Voorkomt een hoop gezeur en daarmee ook veel kosten waar niemand op zit te wachten.
Cashen voor Omroep Max?
Wellicht is HBO wel bereid om een licentievergoeding te betalen aan Omroep Max voor het gebruik van de naam Max.
Echt cashen zal dat niet zijn natuurlijk. En dat hoeft ook niet, maar het kan een dergelijke overeenkomst een oplossing zijn in een geschil wat er (nog) niet is. Toch is dit niet aan te raden.
Hiermee verwateren de rechten van Omroep Max. Immers is Max het enige beschrijvende element in hun merk, voor een dienst die toch wel hun in de buurt komt. Een licentie zou je eigenlijk alleen direct aan willen raden als zij ook daadwerkelijk jouw merk gebruiken.
Aan de andere kant heeft zo’n Amerikaanse partij natuurlijk diepe zakken, dus mogelijk kan dat verschil maken.
Conclusie
HBO zal het er alles aan gelegen zijn om te kijken hoe ze dit zo in kunnen steken dat het andere medium/andere “doel” (namelijk VOD, i.p.v. een reguliere zender) zorgt voor voldoende verschil. Zo kunnen gelijkende merken gewoon naast elkaar bestaan. Bijvoorbeeld Doolioo en Coolioo. Zeker als ze totaal andere producten of diensten leveren, maar dat is hier niet het geval natuurlijk. Het is wel degelijk aanverwant.
Daarnaast is het natuurlijk ook maar de vraag of OMROEP MAX de enige zal zijn die hier mogelijk een probleem van maakt: het register staat vol met MAX-en.
Misschien zijn er ook heel andere landen waar dit een probleem kan zijn en zal HBO met de staart tussen de benen over moeten gaan tot het kiezen van een andere naam.