fbpx

Handelsnaam checken

Beschikbaarheidscheck handelsnaam
0% Compleet
1 of 3
Z

Checken

Vul je bedrifjsnaam in, dan checken wij de beschikbaarheid en krijg je een analyse of het merk aan alle wettelijk gestelde eisen voldoet om als merk te kunnen beschermen of niet.

Z

Gratis

Je bepaalt vervolgens helemaal zelf of je jouw handelsnaam als merk door ons wilt laten vastleggen of niet en je kunt altijd aangeven dat je geen mails wilt ontvangen.

Z

Professionele begeleiding

Je krijgt altijd volledige persoonlijke begeleiding bij het proces door onze officiële merkengemachtigden in Benelux, EU en internationaal.

Waarom moet je je handelsnaam controleren?

Het controleren van je handelsnaam bij de Kamer van Koophandel en als merk is essentieel, omdat je met een ingeschreven handelsnaam nog gewoon merkinbreuk kunt plegen en dan moet je later alsnog je naam veranderen, terwijl je dacht dat je goed beschermd was.

Handelsnaam checken

Hoe werkt een handelsnaam checken?

Je vult online in om welke naam het gaat en welke producten of diensten je levert. Aan de hand daarvan wordt onderzocht of jouw naam beschikbaar is en aan alle vereisten voldoet.

Zo zorg je er met je handelsnaam checken voor dat je zekerheid hebt als je met jouw bedrijf gaat beginnen.

 Stap 1: wat zijn de regels voor bedrijfsnamen?

De Handelsnaamwet schrijft verschillende regels voor waar een bedrijfsnaam (officieel handelsnaam) aan moet voldoen. Het betreft onder andere de volgende punten:

  • Misleiding is verboden. Je mag je als bedrijfsnaam niet anders voordoen. Dus als eenmanszaak bv achter je bedrijfsnaam zetten, is niet toegestaan.
  • Leestekens en cijfers zijn beperkt toegestaan. Je mag alle cijfers in bedrijfsnaam gebruiken, plus de leestekens @, &, + en -. De tekens (), ?, !, * en # mag je uitsluitend gebruiken als vervanging van een letter of als woordgrap.
  • Sommige beroepen zijn wettelijk beschermd. Bijvoorbeeld medische titels als arts, apotheker of verpleegkundige. Om deze titels op te nemen in je bedrijfsnaam, moet je geregistreerd staan in het Register Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG). Voor andere beroepsgroepen bestaan vergelijkbare regels.
  • Andermans naam gebruiken is niet toegestaan. Ook wanneer de merkeigenaar daar toestemming voor heeft gegeven.
  • Een variant die net anders is dan een bestaande bedrijfsnaam is eveneens verboden. Bedrijfsnamen moeten namelijk onderscheidend zijn van elkaar en mogen niet tot verwarring leiden. Je kunt je in zulke gevallen ook schuldig maken aan merkinbreuk.

Stap 2: bedenk een passende bedrijfsnaam

Met de geldende regels is het achterhoofd, kan het bedenken van een passende bedrijfsnaam daadwerkelijk beginnen. Pak dat proces serieus aan, want een consument ziet dagelijks honderden bedrijf- en merknamen voorbij komen. Alleen de opvallende namen slaan de consumenten op in hun geheugen en worden later door hen herkend. Het is wat dat betreft totaal anders dan vroeger, toen een combinatie van je achternaam en je werkzaamheden voldoende was. Mede door de digitalisering zijn tijden veranderd en is het de kunst om écht op te vallen.

Brainstormen over bedrijfsnaam

Het verzinnen van een bedrijfsnaam begint met een brainstorm. Deze kun je alleen doen, maar met meerderen kom je tot veel meer ideeën. Tijdens een brainstorm moet je niet te kritisch zijn op ideeën die voorbij komen. Denk out of the box, zolang de suggesties maar een link hebben met je bedrijf. Deze vragen helpen de brainstorm in de goede richting:

  • Welke doelgroep wil je bedienen?
  • Wat heeft jouw bedrijf te bieden?
  • Wat onderscheidt jouw bedrijf ten opzichte van de rest?
  • Wat wil je uitstralen met je bedrijf?

Stap 3: Handelsnaam checken in de belangrijke registers

Na de brainstorm werk je toe naar een shortlist. Hier staan circa tien potentiële bedrijfsnamen op. Het betekent dus dat je ideeën vanuit de brainstorm moet gaan schrappen. Zodra je de shortlist klaar hebt, moet je je handelsnaam controleren en of jouw ideeën al voorkomen in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) en het merkenregister. Hiervoor heeft de KvK een tool ontwikkeld die het zoeken naar vergelijkbare bedrijfsnamen makkelijker maakt. De KvK geeft enkele zoektips:

  • In de zoekresultaten zie je de eerste bedrijfsnaam en daarbij eventuele extra bedrijfsnamen. Ook deze extra bedrijfsnamen kunnen lijken op die van jouw.
  • Levert de zoekopdracht te veel resultaten op? Wees dan specifieker.
  • Een bedrijfsnaam kan bestaan uit meerdere woorden. Bij gebruik van de KvK-tool helpt het om te zoeken op de meest onderscheidende onderdelen van de bedrijfsnaam.
  • De tool heeft moeite met zoeken op cijfers en leestekens. Het kan ertoe leiden dat er geen zoekresultaten zijn of juist heel veel. Exacte matches zijn ook mogelijk.
  • Zoek op verschillende schrijfwijzen van jouw bedrijfsnaam. Bijvoorbeeld: jouw bedrijfsnaam bevat het cijfer twee. Zoek dan ook op onder andere ‘two’ en ‘to’.
  • Bedrijfsnamen mogen qua klanken niet op elkaar lijken, echter kan de tool daar bij het zoeken geen onderscheid tussen maken.
  • Tot slot: de zoekresultaten kunnen bedrijfsnamen bevatten die minder dan een jaar geschrapt zijn

Stap 4: is mijn bedrijfsnaam uniek genoeg?

De Handelsnaamwet heeft bepaald dat bedrijfsnamen uniek moeten zijn. Namen mogen niet te veel op elkaar lijken. De tool helpt om dat te bepalen. De tool toont in elk geval alle bedrijfsnamen die op die van jou lijken. Bij het zoeken is gekeken naar de onderscheidende elementen van een bedrijfsnaam. Daarnaast laten de resultaten zien in welke sectoren de vergelijkbare bedrijfsnamen actief zijn. Doe ook zelf verder onderzoek naar de activiteiten van vergelijkbare bedrijfsnamen.  Maar: ook bij verschillende activiteiten kan de conclusie kan jouw bedrijfsnaam alsnog niet uniek genoeg zijn.

In welke regio?

Ook staat in de zoekresultaten de regio waarin de doelgroep zich bevindt. Dit heet ook wel de werkingssfeer. Dit is een belangrijk onderdeel, omdat de werkingssfeer door de toename van online activiteiten steeds meer in omvang toeneemt. Als een kledingwinkel uit Assen en een ondernemer uit Eindhoven dezelfde naam hebben, botst dat niet zo gauw met elkaar en blijft het voor klanten duidelijk. Maar als iemand een webshop begint onder diezelfde naam, zorgt dat wel voor verwarring bij de klanten.

Stap 5: is mijn bedrijfsnaam al een domein- en merknaam?

Na stap vier staan nog niet alle seinen op groen. Het is tevens van belang of je bedrijfsnaam ook beschikbaar is als domein- en merknaam. De domeinnaam is het adres naar de website. Het is zeer aan te bevelen om de bedrijfsnaam ook precies te gebruiken als domeinnaam. Je kunt bij een bezette domeinnaam goochelen met de schrijfwijze van je bedrijfsnaam, maar dat heeft nadelige gevolgen voor je online vindbaarheid. Via de registers voor merkregistratie kun je checken of je bedrijfsnaam niet al een merk is. Doe goed onderzoek, want jouw schoenenwinkel Snikes noemen, levert geheid problemen op met Nike.