Brand protection
Gratis whitepaper over online brand protection?
Inbreuk opsporen
Schade aan reputatie voorkomen
Optreden tegen misbruik en inbreuk
Wat is brand protection?
Online brand protection is de manier om tijdig merkinbreuk op te sporen dat plaatsvindt op internet. Reguliere merkbewaking betreft enkel de controle op nieuwe merkaanvragen die voor verwarring kunnen zorgen.
Brand protection is de online variant, waarbij artificial intelligence software op basis van vooraf gestelde criteria detecteert of inbreuk plaatsvindt binnen Google Ads, domeinnamen, platformen, social media en op websites in het algemeen. Bijvoorbeeld door middel van content.
Wat zijn de voordelen van brand protection?
Met brand protection voorkom je verwatering van jouw merkrecht. Als je niet tijdig optreedt tegen inbreuk door andere partijen die voor verwarring zorgen met jouw merk of daarbij aanhaken, kan sprake zijn van gedogen. Dit kan toch gevolg hebben dat optreden in de toekomst niet meer of minder eenvoudig mogelijk is.
De voordelen van brand protection op een rij:
- Merkinbreuk tijdig opsporen
- Voorkom verwatering merkrechten
- Optreden tegen misbruik en inbreuk
- Schade aan merk tegengaan
Wat onze klanten van ons vinden
Hoe werkt brand protection online?
Brand protection kent vijf segmenten waarbinnen de software scans uitvoert, te weten:
- Platformen
- Social media
- Domeinnamen
- Apps
- Websites
Platformen
Op gebied van online platformen wordt bijvoorbeeld gekeken naar het Nederlandse Marktplaats, maar ook naar eBay, Amazon, Bol.com Alibaba en AliExpress. Op het moment dat inbreuk geconstateerd wordt, kan worden bepaald wat de juiste actie is. Hierbij kunnen eventueel producten worden aangeschaft om te constateren of het om nep artikelen.
Domeinnamen
Op het moment dat een nieuwe domeinnaam wordt geregistreerd, wordt automatisch onderzocht of dit een match is met de merknaam. Omdat hierbij niet direct te zeggen is of sprake is van inbreuk, kan worden bepaald of direct melding moet worden opgetreden of dat wordt gekozen om eventueel gebruik of misbruik van de aangekochte domeinnamen te monitoren of daadwerkelijk sprake zal zijn van inbreuk.
Website
Gebruik van een merk door middel van de naam of het logo is niet per definitie inbreuk. Bijvoorbeeld als merken worden genoemd in content. Toch is het belangrijk om gebruik op te sporen om te beoordelen of sprake is van onjuist merkgebruik.
Social Media
Social media zijn een grote bron van inbreuk op merken. De (besloten) marktplaatsen die bijvoorbeeld bestaan op Facebook bieden veel ruimte voor verkoop van nep producten.
Bij eigenlijk alle social media sites kan op basis van een merkregistratie worden gekozen voor Takedown, Cease and desist van de accounts waarbij sluiting van accounts op basis van de wet wordt afgedwongen. Dit geldt bijvoorbeeld voor Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube en WeChat.
Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de aangeboden producten of diensten, maar ook naar de namen van de profielen.
Apps
Een app kan inbreuk plegen, net als gebruik van een naam of logo in de appstore of Google play store. Door continue scans van de database kan een beeld worden gevormd van de schending van het merkenrecht.